De zin en onzin van 'echte' sleutels met certificaat

Geplaatst op 21 april 2021 | Laatste update 12 december 2021

Veel nieuwbouwprojecten worden voorzien van geavanceerde toegangsapparatuur. Ook bestaande complexen vervangen de ‘gewone’ sleutel steeds vaker door elektronische toegang. Er zijn echter nog veel appartementsgebouwen die voorzien zijn van ‘gewone’ sloten met ‘echte’ sleutels. Het beheer van en controle op de ‘omloop’ hiervan laat dikwijls te wensen over.

Mijn eigen situatie. Toen we het appartement waar we nu wonen bijna 25 jaar geleden kochten, hadden we één Lips-met-putjes-sleutel voor de gemeenschappelijke buitendeur, onze privébrievenbus, de deur van de berging en de huis- en garagedeur. Zo’n Lips-sleutel was een sleutel met certificaat en kon alleen via de beheerder worden nabesteld. Wat velen echter niet weten is dat zo’n certificaat een beperkte geldigheidsduur heeft, vaak 5 tot 10 jaar.

Bijna alle sleutels die worden aangeboden hebben een octrooi of een patent. Dat zegt echter alleen iets over het mogen namaken van het ontwerp van de sleutel, niets over het mogen namaken van de erin geponste putjes en sleuven. Al denken velen dat een octrooi gelijk staat aan een sleutelcertificaat.

Veel beheerders suggereren dat door het na- of bijmaken van sleutels via zijn kantoor te laten lopen er (enig) toezicht op de sleuteluitgifte is. Vraag is echter wel of er dan ook geregistreerd wordt wie welke en hoeveel sleutels heeft. Ervaring leert dat dat niet altijd het geval is. Enkele jaren geleden besteedde Kassa! al eens aandacht aan dit onderwerp. Alle goede voornemens van de genoemde bedrijven ten spijt lijkt het nog steeds mogelijk sleutels bij te maken zonder certificaat.

Goed sleutelbeheer
We willen u niet oproepen massaal sleutels bij te maken, maar bezoek een erkende sleutelmaker en vraag hem of u voor het bijmaken van de sleutel een certificaat moet overhandigen. Zo niet dan kan het zinvol zijn om bij een eerstvolgend onderhoud óf de sleutels te vervangen door óf ‘echte’ sleutels, dan wel een moderner elektronisch systeem dat in principe ook makkelijker te managen is. Immers, ‘sleutel’ of tag kwijt: verwijderen uit het elektronisch tag-overzicht en de sleutel is direct niet meer bruikbaar. Je hoeft dan ook niet alle sleutels én cilinders te vervangen.

Uiteraard hangt er wel een prijskaartje aan het beheer van tags, maar het gemak lijkt wel op te wegen tegen de kosten. Laat u zich daar voor het nemen van de definitieve beslissing goed over voorlichten!

Misverstanden rondom sleutels:
– het ontwerp heeft een octrooi of patent en mag niet straffeloos worden nagemaakt, die bescherming is in principe voor 20 jaar op basis van het octrooirecht.
– de sleutel zelf heeft een certificaat en kan in principe alleen tegen overlegging daarvan worden bijgemaakt. In de praktijk is het meestal kinderlijk eenvoudig toch een kopie te kunnen maken.

Bericht geschreven door: Egbert Boertien

Vragen, tips en aanvullingen